Галузь знань ‒ G Інженерія, виробництво та будівництво
Спеціальність ‒ G1 Хімічні технології та інженерія
Освітньо - професійна програма ‒ Хімічні технології в будівництві
Кваліфікація: бакалавр з хімічних технології та інженерії
Тип диплому та обсяг освітньої програми: диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців.
Наявність акредитації: -
Цикл / рівень: HPK України - 6 рівень, FQ-EHEA - перший цикл, EQF-LLL - 6 рівень.
Передумови: атестат про повну загальну середню освіту, сертифікати ЗНО, диплом молодшого спеціаліста. Умови вступу визначаються «Правилами прийому до Харківського національного автомобільно-дорожнього університету», затвердженими Вченою радою ХНАДУ.
Мова викладання: українська.
Об’єкт вивчення та/або діяльності: технологічні процеси і апарати сучасних хімічних виробництв .
Цілі навчання: підготовка фахівців здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що характеризуються комплексністю та невизначеністю.
Теоретичний зміст предметної області: поняття, категорії, концепції, принципи хімічних технологій, процесів та апаратів хімічних виробництв.
Методи, методики та технології: фізико-хімічні методи, моделювання та проектування хімічних процесів та апаратів, організаційно-технологічне забезпечення.
Інструментарій та обладнання: пристрої та прилади для аналізу сировини, проміжних і цільових продуктів, контрольно-вимірювальне обладнання, спеціалізоване технологічне обладнання, спеціалізоване програмне забезпечення.
Академічні права випускників: мають право продовжити навчання на другому (магістерському) рівні вищої освіти.
Основний фокус освітньої програми та спеціалізації.
Загальна програма: Хімічні технології в будівництві.
Акцент робиться на поєднанні хіміко-технологічного, інженерного мислення і практики в рамках культури інновацій, в яких реалізуються нові наукомісткі технології, що є основою технічного прогресу. Особлива увага приділяється підготовці бакалаврів в області хімічних технологій в будівництві, розвитку професійного самовдосконалення, творчого мислення у пошуку нових матеріалів для будівельної галузі та технологій їх одержання.
Особливості програми.
‒ унікальність освітньої програми обумовлена її пріоритетною орієнтацією на формування компетентностей роботи дорожньо-будівельної галузі;
‒ залучення до викладання навчальних дисциплін експертів галузі;
‒ проведення практики здобувачів на виробництвах галузі;
‒ можливість участі у програмах академічної мобільності.
Тетяна НЕНАСТІНА, д.т.н., завідувач кафедри хімії та хімічної технології, ХНАДУ - гарант ОПП
Еліна ХОБОТОВА, д.х.н. професор кафедрі хімії та хімічної технології, ХНАДУ
Лілія ЄГОРОВА, к.х.н., доцент кафедри хімії та хімічної технології, ХНАДУ
Віта ДАЦЕНКО, к.х.н., доцент кафедри хімії та хімічної технології, ХНАДУ
Юліана ГАПОН, к.т.н., доцент кафедри хімії та хімічної технології, ХНАДУ
Роман ШЕВЧЕНКО, к.т.н., начальник відділу інформаційно-технічного забезпечення виконання науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт філії УкрНДІгаз АТ Укргазвидобування
Кіріл ГРИЦАЙ, здобувач І-го рівня вищої освіти, ХНАДУ
1. Цикл загальної підготовки
1.1. Дисципліни гуманітарної та соціально-економічної підготовки
ОК 1 Історія та культура України
ОК 2 Філософія
ОК 3 Іноземна мова (за професійним спрямуванням)
ОК 4 Українська мова (за професійним спрямуванням)
1.2. Дисципліни природничо-наукової (фундаментальної) підготовки
ОК 5 Вища математика
ОК 6 Загальна та неорганічна хімія
ОК 7 Екологія
ОК 8 Комп’ютерні інформаційні системи та технології
ОК 9 Фізика
2. Цикл дисциплін професійної підготовки
ОК 10 Органічна хімія
ОК 11 Комп’ютерні технології в інженерній хімії
ОК 12 Інженерна та комп’ютерна графіка
ОК 13 Будівельне матеріалознавство
ОК 14 Гідравліка, гідрологія, гідрометрія
ОК 15 Фізична та колоїдна хімія
ОК 16 Ґрунтознавство та механіка ґрунтів
ОК 17 Основи хімічної токсикології
ОК 18 Загальна хімічна технологія
ОК 19 Опір матеріалів
ОК 20 Аналітична хімія
ОК 21 Процеси і апарати хімічних технологій
ОК 22 Економіка підприємства
ОК 23 Метрологія, стандартизація та сертифікація
ОК 24 Охорона праці та здоровий спосіб життя
ОК 25 Основи проектування виробництв неорганічних і органічних в'яжучих та композиційних матеріалів
ОК 26 Радіоекологія
ОК 27 Технологія будівельного виробництва
ОК 28 Хімічні процеси в виробництві будівельних матеріалів
ОК 29 Технології конструкційних матеріалів і матеріалознавство
ОК 30 Ресурсозбереження при виробництві та безпека матеріалів на основі мінеральних в'яжучих
ОК 31 Навчальна практика
ОК 32 Навчальна практика
ОК 33 Виробнича практика
ОК 34 Виконання кваліфікаційної роботи
1. Цикл загальної підготовки
1.1. Дисципліни гуманітарної та соціально-економічної підготовки
ОК 1 Історія та культура України
ОК 2 Філософія
ОК 3 Іноземна мова (за професійним спрямуванням)
ОК 4 Українська мова (за професійним спрямуванням)
1.2. Дисципліни природничо-наукової (фундаментальної) підготовки
ОК 5 Вища математика
ОК 6 Загальна та неорганічна хімія
ОК 7 Екологія
ОК 8 Комп’ютерні інформаційні системи та технології
ОК 9 Фізика
2. Цикл дисциплін професійної підготовки
ОК 10 Органічна хімія
ОК 11 Комп’ютерні технології в інженерній хімії
ОК 12 Інженерна та комп’ютерна графіка
ОК 13 Будівельне матеріалознавство
ОК 14 Гідравліка, гідрологія, гідрометрія
ОК 15 Фізична та колоїдна хімія
ОК 16 Ґрунтознавство та механіка ґрунтів
ОК 17 Основи хімічної токсикології
ОК 18 Загальна хімічна технологія
ОК 19 Опір матеріалів
ОК 20 Аналітична хімія
ОК 21 Процеси і апарати хімічних технологій
ОК 22 Економіка підприємства
ОК 23 Метрологія, стандартизація та сертифікація
ОК 24 Охорона праці та здоровий спосіб життя
ОК 25 Основи проектування виробництв неорганічних і органічних в'яжучих та композиційних матеріалів
ОК 26 Радіоекологія
ОК 27 Технологія будівельного виробництва
ОК 28 Хімічні процеси в виробництві будівельних матеріалів
ОК 29 Технології конструкційних матеріалів і матеріалознавство
ОК 30 Ресурсозбереження при виробництві та безпека матеріалів на основі мінеральних в'яжучих
ОК 31 Навчальна практика
ОК 32 Навчальна практика
ОК 33 Виробнича практика
ОК 34 Виконання кваліфікаційної роботи
Згідно із Законом України «Про освіту», система навчання впродовж життя охоплює три взаємопов’язані види освіти – формальну, неформальну та інформальну. Такий підхід дає кожній людині можливість постійно оновлювати та розширювати свої знання, уміння і компетентності, здобуваючи освіту як у закладах освіти, так і поза їх межами.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про освіту», особа реалізує своє право на освіту впродовж життя саме через ці три види:
Формальна освіта – це навчання, що здійснюється за затвердженими освітніми програмами на визначених державою рівнях освіти. Вона передбачає досягнення результатів навчання, визначених освітніми стандартами, і здобуття кваліфікацій, які визнаються державою.
Неформальна освіта – це навчання, яке відбувається поза межами формальної системи освіти, зазвичай у форматі тренінгів, курсів або освітніх програм. Вона не передбачає присудження державних освітніх кваліфікацій, проте може завершуватися отриманням професійних або часткових освітніх кваліфікацій.
Інформальна освіта (самоосвіта) – це самоорганізоване здобуття нових знань і навичок під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або особистою активністю. Вона не має визначеної структури чи програм і здійснюється з власної ініціативи особи.
У Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті питання неформальної та інформальної освіти, регламентується Стандартом університету «Визнання результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та інформальної освіти» (СТВНЗ 83.1-02:2022).
Даний Cтандарт визначає процедуру подання заяв, ідентифікації, оцінювання та визнання результатів такого навчання, що дозволяє зараховувати їх у межах освітніх програм університету.
Зазвичай участь у таких тренінгах або лекціях є безкоштовною. Їх часто організовують громадські організації, волонтери, освітні спільноти чи університети, які прагнуть підтримати розвиток професійних компетентностей студентів та фахівців. Іноді може стягуватися плата – наприклад, за видачу сертифіката або для покриття організаційних витрат. Водночас більшість курсів і заходів у межах неформальної освіти доступні кожному, хто має бажання розвиватися та вдосконалювати свої знання.
Корисні посилання на онлайн-платформи для проходження онлайн-курсів для здобувачів освіти за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти, які навчаються за ОПП «Хімічні технології в будівництві»:
Diia.Education – національна українська платформа цифрової освіти, створена Міністерством цифрової трансформації України. Вона орієнтована на розвиток цифрових навичок, інноваційного мислення, комунікацій, управління проєктами та підприємництва. Курси представлені у форматі коротких відеолекцій і тестів, що дозволяє швидко засвоювати матеріал. Усі курси на платформі є безкоштовними.
Zrozumilo! – всеукраїнська освітня онлайн-платформа, створена Міністерством цифрової трансформації України у співпраці з партнерами. Вона пропонує безкоштовні курси з цифрової грамотності, управління, підприємництва, безпеки, комунікацій та розвитку особистих і професійних навичок. Курси доступні онлайн у зручному форматі відеолекцій і тестів.
Prometheus – провідна українська освітня платформа масових відкритих онлайн-курсів (MOOC), яка співпрацює з університетами, державними установами та компаніями. Курси охоплюють теми технологій, менеджменту, екології, безпеки праці, сталого розвитку та цифрової грамотності. Курси доступні як безкоштовно, так і на платній основі.
EdEra (Education Era) – українська освітня студія, що створює інтерактивні курси, електронні підручники й навчальні модулі. Платформа пропонує навчання у сферах природничих наук, екологічної освіти, цифрових технологій, педагогічних інновацій і розвитку критичного мислення. Більшість курсів є безкоштовними.
Coursera – міжнародна освітня платформа, яка об’єднує сотні провідних університетів і компаній світу. Частина курсів є безкоштовною, а платний доступ відкриває можливість отримати сертифікати або пройти спеціалізації.
edX – глобальна освітня платформа, створена Гарвардським університетом і Массачусетським технологічним інститутом (MIT). Надає доступ до якісних онлайн-курсів від університетів світу, більшість із яких безкоштовні, а сертифікати – платні.
OpenLearn – освітня платформа Відкритого університету Великої Британії, яка надає доступ до матеріалів з природничих наук, екології, технологій, менеджменту та інновацій. Курси є безкоштовними та не потребують попередньої реєстрації.
Наведені онлайн-платформи є лише прикладами можливостей для розвитку компетентностей у межах неформальної та інформальної освіти. Здобувачі вищої освіти можуть самостійно обирати інші ресурси, що відповідають їхнім професійним інтересам і напрямам підготовки.
Гарант освітньої програми
Ненастіна Тетяна Олександрівна,
д.т.н., професор,
завідувач кафедри хімії та хімічної технології
Телефон: +38(050) 971-94-15
Адреса: вул. Я. Мудрого, 25, ауд. 227
E-mail: nenastina@ukr.net
Представлено ОПП 2025 року з виправленими технічними помилками.
Проєкт ОПП 2025 доступний за посиланням:
Пропозиції щодо внесення додаткових складових в ОПП або оновлення програми 2025 року можна надіслати до 10.04.2025 р. на e-mail: nenastina@ukr.net
Дякуємо за співпрацю!