З 2 по 17 травня 2025 року у Вільнюському технічному університеті імені Гедимінаса відбулася весняна школа TransLearnN “Стратегічне адаптивне управління для сталої реконструкції та відновлення”.
Проєкт, а отже і весняна школа, співфінансуються ЄС у рамках програми Erasmus+ Cooperation Partnerships. Метою заходу було тестування нововведеного навчального модуля для студентів та навчання викладачів з України самостійно викладати цей курс у своїх університетах. У програмі взяли участь понад 20 українських та литовських студентів і десять викладачів з України, Литви та Німеччини.
Розробку курсу координувала Анжела Діхте з Університету сталого розвитку міста Еберсвальде у Німеччині, а д-р Вайда Шеревічєне разом з командою Sustainability Hub VILNIUS TECH відповідала за організацію очної частини весняної школи у Вільнюсі. Навчальною метою курсу є розвиток практичних компетенцій в адаптивному управлінні шляхом ознайомлення студентів з концепцією Відкритих стандартів практики охорони природи (Conservation Standards by the CMP) – міжнародно розробленою та визнаною методологією з відкритим кодом, яка використовується в усьому світі для охорони природи та управління конфліктами між людиною та природою.
Студенти пройшли перші три з п’яти кроків методології: (1) оцінка ситуації, включаючи ідентифікацію та оцінку життєздатності відповідних об’єктів біорізноманіття, а також різних причин їх деградації, включаючи людську діяльність, війну та вплив зміни клімату; (2) фаза планування шляхом визначення “точок входу” для ефективних стратегій відновлення; та (3) початок фази впровадження через розробку корисного партнерського налаштування, а також попереднього плану часу та бюджету.
Весняна школа складалася з двох логічно пов’язаних етапів. Протягом першого тижня, який відбувався онлайн, студенти ознайомилися з теоретичними концепціями сталості та адаптивного управління, а також з методологією Conservation Standards. Лекції про наступний методологічний крок, презентації про поточні виклики в різних секторах (наприклад, лісівництво, сільське господарство, водні ресурси, енергетика, управління відходами та транспорт) та групова робота, під час якої студенти розробляли власний ситуаційний аналіз за допомогою онлайн-дошки для спільної роботи, переплітались між собою.
Другий тиждень відбувався безпосередньо в кампусі VILNIUS TECH. Тут міжнародні команди удосконалили свої моделі та перенесли роботу в аналоговий світ, використовуючи кольорову бумагу, ручки та скотч. Цей тиждень був присвячений творчому розвитку проєктів через побудову теорій змін і початок точного налаштування діяльності для забезпечення успішного впливу. Робота призвела до створення чотирьох пілотних проєктів для різних природних зон України – Карпат, Полісся, Лісостепу та Степу. Вони включають створення рекреаційних та освітніх просторів для реабілітації ветеранів, ініціативи з екологічної обізнаності, дорожню карту для інструменту фінансування розмінування сільськогосподарських територій та заходи із збереження водного біорізноманіття. Усі команди успішно презентували свою роботу та отримали сертифікати участі.